پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 204279
ظرفيت پائين فرودگاه‌ها براي ورود ايرباس‌هاي جديد
تاریخ انتشار : 1394/11/20 09:04:25
نمایش : 915
رئيس سابق سازمان هواپيمايي با تأکيد بر اينکه ظرفيت فعلي فرودگاه‌هاي کشور جوابگوي پذيرش هواپيماهاي جديد نيست، مشکل دو فرودگاهي بودن ايرلاين‌ها به دليل نبود ظرفيت و تردد زياد بين فرودگاه امام و مهرآباد را از هزينه‌‌هاي اصلي برخي ايرلاين‌ها عنوان کرد.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، حميدرضا پهلواني اظهار داشت: ساختارهاي فرودگاهي و تجهيزات کشور ما براي هواپيماهاي نو امروز ضعيف است.

وي اظهار داشت: اين قراردادها و تصميمات نوسازي ناوگان هوايي کشور، دولت را مکلف مي‌کند که زيرساخت‌هاي مجموعه صنعت هواپيمايي را به‌ طور اساسي متحول کند.

رئيس سابق سازمان هواپيمايي کشوري با تأکيد بر اينکه امروز‌ فرودگاه مهرآباد هيچ گنجايشي براي ورود هواپيماهاي جديد ندارد، گفت: ‌در فرودگاه امام خميني(ره) هم همين هواپيماهاي موجود، به زحمت جاي داده مي‌شوند، بنابراين بايد زيرساخت‌ها گسترده و فرودگاه‌‌ها از نظر تجهيزات و خدمات‌دهي، براي ورود هواپيماهاي نو آماده شوند.

‌وي با بيان اينکه صنعت هواپيمايي هر کشور نمادي از توسعه‌يافتگي اقتصادي کشورهاست، افزود: ‌مسافر به محضي که وارد فرودگاه هر کشور شود، با نگاه به فرودگاه مي‌تواند در مورد کل اقتصاد آن کشور قضاوت کند و اين مورد در همه دنيا مصداق دارد، فرودگاه‌ها پيشاني کشور‌ها و دولت‌ها و نماد توسعه‌يافتگي و يا عدم توسعه‌يافتگي اقتصادي کشورها است، به همين دليل بايد نگاهي استراتژيک و ملي به فرودگاه‌ها داشته باشيم و اين برنامه‌ريزي جدي و کوتاه مدت‌ براي گسترش صنعت را مي‌طلبد‌.

پهلواني بيان کرد: ديدگاه‌هاي گسترش فرودگاهي در شهرهاي بزرگ نظير مشهد، شيراز، تبريز و ديگر شهرهاي بزگ وجود دارد و اگر طبق برنامه اين فرودگاه‌ها توسعه يابد، امکان پذيرش هواپيماهاي پهن‌پيکر نظير ايرباس 380 هم فراهم مي‌شود و با همين نگاه استراتژيک قطعاً توسعه فرودگاه حاصل خواهد شد.

رئيس سابق سازمان هواپيمايي کشوري اظهار داشت: اگر توسعه فرودگاهي را در دستور کار قرار ندهيم، ورود‌ هواپيماهاي نو و جديد بي‌معني است، همين امروز هم بدون وجود هواپيماهاي جديد در فرودگاه‌هاي مهرآباد و امام خميني(ره) مشکلات زيادي داريم‌.

پهلواني افزود: بايد اين نگاه بين‌المللي براي توسعه فرودگاه‌ها وجود داشته باشد و هزينه‌کرد آن نيازمند نگاه استراتژيک دولت به صنعت هواپيمايي است.

رئيس سابق سازمان هواپيمايي کشوري ادامه داد: با آمدن‌ هواپيماهاي جديد در کنار‌ هواپيماهاي موجود، اولين مشکل پارک هواپيماها است از سوي ديگر که بايد بخشي از اين هواپيماها به فرودگاه امام خميني(ره) بروند چون آنجا براي پروازهاي بين‌المللي استفاده مي‌شود که در اين باره موضوع دو فرودگاهي بودن و افزايش هزينه براي ايرلاين‌ها پيش مي‌آيد.

وي دو فرودگاهي بودن و پرواز بين فرودگاه امام خميني (ره) و مهرآباد را يکي از چالش‌هاي بزرگ‌ اقتصادي ايرلاين‌ها دانست و گفت:‌ درصد بسيار بالايي از هزينه‌هاي ايرلاين‌ها را تأمين سوخت جابه‌جايي هواپيماهايشان بين دو فرودگاه امام خميني(ره) و مهرآباد تشکيل مي‌دهد.

رئيس سابق سازمان هواپيمايي کشوري با بيان اينکه اين آمدوشد هواپيما به مهرآباد و فرودگاه امام خميني (ره)، هزينه‌هاي بسياري بر دوش شرکت‌‌ها مي‌گذارد‌، اضافه کرد: ‌يک هواپيماي دو موتوره حداقل 1000 کيلوگرم سوخت بين دو فرودگاه امام خميني (ره) و مهرآباد مصرف مي‌کند. ضمن آنکه بايد هزينه‌هاي تيک‌آف و لندينگ (نشست و برخاست) و عوارض فرودگاهي را هم بر آن اضافه کرد و همه اينها براي شرکت‌هاي هواپيمايي هزينه‌آور است.

پهلواني به رقم بدهي سنگين ايرلاين‌‌هاي کشور به شرکت پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي و شرکت فرودگاه‌ها اشاره کرد و گفت: ‌اين بدهي‌ها‌‌ بابت هزينه‌هايي نظير مصرف سوخت، استفاده از پارکينگ، استفاده از تجهيزات ناوبري، عوارض بليت، عوارض نشست و برخاست هواپيما و از اين قبيل است که همه هزينه‌‌آور است و طبيعتاً مورد استقبال شرکت‌هاي خصوصي هم واقع نخواهد شد.

به گزارش فارس بر اساس ميانگين جهاني، هزينه سوخت 27 تا 35 درصد (نسبت به نوع هواپيما متغير است‌) کل مخارج يک خط هواپيمايي را شامل مي‌شود که در محاسبه درآمدها و مخارج و سود به دست آمده رقم چشمگيري به شمار مي‌آيد.

منبع:فارس

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html